Kategorier
Uncategorized

Vasa, det största krigsfartyget som aldrig seglade

År 1628 slutförde Sverige byggandet av det mest tekniskt avancerade fartyget som någonsin skapats. Vasa. Idag sitter den i Vasamuseet i Stockholm med en oöverträffad bevarandenivå. Så hur kommer det sig att vi kan förundras över denna ikon för svenska riket idag?

Historien om vad som hände med detta skepp är en tragisk historia. Vasa var svenska flottans och kanske svenska imperiets största prestation. Sverige hade byggt ett av de mest spektakulära krigsfartyg som någonsin byggts. Men i tragisk ironi sjönk den inom 20 minuter efter att ha seglat.

Vasas sjunkning var inte nära en fiende. Det sjönk faktiskt för fullt av en förfärad allmänhet, samlad för att se världens största och mest ambitiösa ta sin första resa. Även om tekniska problem var det som orsakade sjunkningen, har denna PR -katastrof varit till stor hjälp för arkeologer.

Vasas kortlivade glansdagar

Vasa var ett stort, praktfullt dekorerat fartyg. Rhitu Chatterjee, Public Radio International, skrev att invecklade träsniderier finns på hela skeppet. Dessa ristningar skildrade berättelser om den svenska kungafamiljen, men viktigast av allt, Gustav II Adolf. Fartyget byggdes under kungens order. Han hade senare sett hur det ikoniska skeppet sjönk, knappt en kilometer ut. Fartyget bar 64 bronskanoner; ett antal som var okänt vid den tiden.

En utredning ägde rum efter händelsen, drog slutsatsen att fartyget inte hade varit stabilt, säger Chatterjee. Men orsakerna bakom instabiliteten är fortfarande ett mysterium. Det har varit föremål för debatt genom århundradena.

Chatterjee, en arkeolog som har studerat skeppets vrak noga, tror att det berodde på att vapendäcket var för tungt. Detta är resultatet av att konstruktörerna saknar nödvändig erfarenhet av att bygga tungt beväpnade fartyg. Dessutom hade kungen skyndat på att bygga fartyget.

Återupptäcker Vasa

Vasa var inte ett bra val för Gustav II Adolf men det har varit en välsignelse för arkeologer. Arkeologer tror att Vasa skyddades av det kalla Östersjövattnet. Havet, fattigt i syrehalten, bevarade skeppet i hundratals år. Det var immun mot bakterier och maskar som vanligtvis äter trävrak. Upp till 95% av träet som utgör Vasas kropp förblev intakt när Sverige lyfte vraket 1961.

Det var en utmaning att hålla träkonstruktionerna stabila medan fartyget höjdes. Men tack och lov lyckades Sverige transportera fartyget framgångsrikt. Det tog nästan tre decennier att bevara fartyget. Det fanns inte mycket frihet för arkeologi under den perioden, men nu, mer än tre århundraden senare, försöker utredare återigen upptäcka varför fartyget sjönk. Ingenjörsfrågor är inte de enda. Den ”mänskliga frågan” om varför fartyget inte var sjövärdigt är också värt att diskutera.

Den mänskliga komponenten av misslyckande

Ledarvärlden har en term för mänsklig kommunikation och ledningsproblem som kan få projekt att misslyckas eller grundas. De kallar det: Vasas syndrom. Dagen den 10 augusti 1628 hade en sådan inverkan att många företagare fortfarande hänvisar till det som en fallstudie.

En organisations mål bör inte nå dess förmåga. Detta kan verka självklart, men Vasa -fallet är ett utmärkt exempel på motsatsen. Överbetoning av fartygets elegans, eldkraft, i kombination med dess rusade natur, ledde till att den försummade dess stabilitet och sjöfart.

Även om Vasa ursprungligen var utformad för att bära 36 kanoner skickades den till slut ut till havs med 64; ett antal nästan dubbelt originalet. Fartygets instabilitet och tunga vikt berodde till stor del på dess vackra prydnad. Dessa och många andra faktorer bidrog till att Vasa sjönk. Detta är en försiktighetshistoria, en som de som designar och testar ny teknik inte får glömma.

Trots att Vasa aldrig ens når havet eller ser strid, finns det en gigantisk uppåtsida till den här historien. Bara för att fartyget sjönk har vi idag ett fartyg, byggt för nästan fyra århundraden sedan, bevarat och utställt för att världen ska få se dess majestät. Och vad bättre att frakta att behöva beundra än ett av de största historiska fartygen som någonsin skapats.

De välbevarade resterna av fartyget finns på Svenska Vasamuseet i Stockholm. Det är världens enda bevarade fartyg från 1600 -talet, åtminstone enligt museet. Museet har lockat 35 miljoner besökare från hela världen sedan det öppnades.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.