Kategorier
Uncategorized

Sluta röka genom ånga? Är det en effektiv metod?

Återigen upphettas den vapande kontroversen. Världshälsoorganisationen, eller WHO, har precis utfärdat ett uttalande som förnekar vapes effektivitet för att hjälpa människor att sluta röka. Men detta är minst sagt ett kontroversiellt uttalande. Bevis från Storbritannien fortsätter att stödja dess effektivitet för att hjälpa dem att sluta. Och det är verkligen inte det enda beviset som stöder detta påstående.

Nyligen publicerade data från Storbritanniens tobaksbekämpningsförespråkare har visat att nästan två tredjedelar av vapers (eller 64,6%) är före detta rökare. Detta antal ökar för varje år. Detta innebär cirka 2,4 miljoner ex-rökare. Andelen vapande vuxna som aldrig har rökt ligger kvar på låga 4,9%, eller cirka 200 000 vuxna.

sluta röka

Enligt Action on Smoking and Health kommer det att finnas 3,6 miljoner vapers i Storbritannien år 2021; 7,1% av den totala befolkningen. Detta stöder till synes påståendet att vaping är ett effektivt verktyg för dem som vill sluta röka. Enligt undersökningen är 36% av nuvarande användare av e-cigaretter ex-rökare och 20% använder den för att sluta röka.

Storbritanniens årliga befolkningsundersökning visar att rökning har minskat i England bland 18-åringar. 19,8% av de vuxna som rökte 2011 sjönk till 13,9% 2019. Detta är en minskning från 7,7miljon rökare 2011 och 5,7 miljoner rökare 2019.

Är vaping ett bra alternativ om du vill sluta röka?

Det betyder dock inte mycket att sluta röka om du bara har bytt till något lika farligt. Så hur farligt är vaping? Public Health England (PHE) har släppt rapporter om ämnet i åratal. De har funnit att vaping är 95% säkrare än traditionella cigaretter. De fann också att vaping hjälpte 20 000 människor att sluta röka på ett enda år. PHE hävdar att e-cigaretter har blivit den mest populära metoden för att sluta röka i Storbritannien.

År 2020 använde 27,2% en vaping-enhet i en avbruten ansträngning under de senaste 12 månaderna. Endast 15,5% använde nikotinersättningsterapi (NRT).

Vissa människor väcker oro över att e-cigaretter används som en inkörsport för rökning bland unga. PHE säger att detta inte stöds av bevis från deras studier i Storbritannien. Storbritannien har mindre än 1% av sina ungdomar som aldrig har rökt.

En randomiserad kontrollerad studie visade också att vaping var nästan dubbelt så effektivt än NRT för att hjälpa rökare att sluta röka. Detta kommer från en engelsk slutrökningstjänst. Dessutom har en systematisk granskning avslöjat att det finns måttlig säkerhet att vaping med nikotin ökar sluta. Högre än vapes utan nikotin, liksom NRT.

En undersökning gjord av Malaysian Vape Industry Advocacy, (MVIA), visade att 88% malaysiska vapers har slutat röka cigaretter med hjälp av vape.

Enligt samma undersökning har 79% av dem som tappar men också röker traditionella cigaretter minskat sina rökvanor sedan de började dampa.

Det är klart att vaping har en betydande roll för att hjälpa rökare att sluta röka för gott.

Kategorier
Uncategorized

Vasa, det största krigsfartyget som aldrig seglade

År 1628 slutförde Sverige byggandet av det mest tekniskt avancerade fartyget som någonsin skapats. Vasa. Idag sitter den i Vasamuseet i Stockholm med en oöverträffad bevarandenivå. Så hur kommer det sig att vi kan förundras över denna ikon för svenska riket idag?

Historien om vad som hände med detta skepp är en tragisk historia. Vasa var svenska flottans och kanske svenska imperiets största prestation. Sverige hade byggt ett av de mest spektakulära krigsfartyg som någonsin byggts. Men i tragisk ironi sjönk den inom 20 minuter efter att ha seglat.

Vasas sjunkning var inte nära en fiende. Det sjönk faktiskt för fullt av en förfärad allmänhet, samlad för att se världens största och mest ambitiösa ta sin första resa. Även om tekniska problem var det som orsakade sjunkningen, har denna PR -katastrof varit till stor hjälp för arkeologer.

Vasas kortlivade glansdagar

Vasa var ett stort, praktfullt dekorerat fartyg. Rhitu Chatterjee, Public Radio International, skrev att invecklade träsniderier finns på hela skeppet. Dessa ristningar skildrade berättelser om den svenska kungafamiljen, men viktigast av allt, Gustav II Adolf. Fartyget byggdes under kungens order. Han hade senare sett hur det ikoniska skeppet sjönk, knappt en kilometer ut. Fartyget bar 64 bronskanoner; ett antal som var okänt vid den tiden.

En utredning ägde rum efter händelsen, drog slutsatsen att fartyget inte hade varit stabilt, säger Chatterjee. Men orsakerna bakom instabiliteten är fortfarande ett mysterium. Det har varit föremål för debatt genom århundradena.

Chatterjee, en arkeolog som har studerat skeppets vrak noga, tror att det berodde på att vapendäcket var för tungt. Detta är resultatet av att konstruktörerna saknar nödvändig erfarenhet av att bygga tungt beväpnade fartyg. Dessutom hade kungen skyndat på att bygga fartyget.

Återupptäcker Vasa

Vasa var inte ett bra val för Gustav II Adolf men det har varit en välsignelse för arkeologer. Arkeologer tror att Vasa skyddades av det kalla Östersjövattnet. Havet, fattigt i syrehalten, bevarade skeppet i hundratals år. Det var immun mot bakterier och maskar som vanligtvis äter trävrak. Upp till 95% av träet som utgör Vasas kropp förblev intakt när Sverige lyfte vraket 1961.

Det var en utmaning att hålla träkonstruktionerna stabila medan fartyget höjdes. Men tack och lov lyckades Sverige transportera fartyget framgångsrikt. Det tog nästan tre decennier att bevara fartyget. Det fanns inte mycket frihet för arkeologi under den perioden, men nu, mer än tre århundraden senare, försöker utredare återigen upptäcka varför fartyget sjönk. Ingenjörsfrågor är inte de enda. Den ”mänskliga frågan” om varför fartyget inte var sjövärdigt är också värt att diskutera.

Den mänskliga komponenten av misslyckande

Ledarvärlden har en term för mänsklig kommunikation och ledningsproblem som kan få projekt att misslyckas eller grundas. De kallar det: Vasas syndrom. Dagen den 10 augusti 1628 hade en sådan inverkan att många företagare fortfarande hänvisar till det som en fallstudie.

En organisations mål bör inte nå dess förmåga. Detta kan verka självklart, men Vasa -fallet är ett utmärkt exempel på motsatsen. Överbetoning av fartygets elegans, eldkraft, i kombination med dess rusade natur, ledde till att den försummade dess stabilitet och sjöfart.

Även om Vasa ursprungligen var utformad för att bära 36 kanoner skickades den till slut ut till havs med 64; ett antal nästan dubbelt originalet. Fartygets instabilitet och tunga vikt berodde till stor del på dess vackra prydnad. Dessa och många andra faktorer bidrog till att Vasa sjönk. Detta är en försiktighetshistoria, en som de som designar och testar ny teknik inte får glömma.

Trots att Vasa aldrig ens når havet eller ser strid, finns det en gigantisk uppåtsida till den här historien. Bara för att fartyget sjönk har vi idag ett fartyg, byggt för nästan fyra århundraden sedan, bevarat och utställt för att världen ska få se dess majestät. Och vad bättre att frakta att behöva beundra än ett av de största historiska fartygen som någonsin skapats.

De välbevarade resterna av fartyget finns på Svenska Vasamuseet i Stockholm. Det är världens enda bevarade fartyg från 1600 -talet, åtminstone enligt museet. Museet har lockat 35 miljoner besökare från hela världen sedan det öppnades.

Kategorier
Uncategorized

Invandring utanför officiellt förfarande kriminaliserat av Storbritannien

När ett stort antal människor fortsätter att passera från Frankrike till Storbritannien i små båtar, försöker de brittiska regeringsmännen att avskräcka från denna illegala invandring. En ny lag kommer att kriminalisera asylsökande som passerar Engelska kanalen.

Dessa invandrare kommer från Afrika, Sydasien och Mellanöstern. Många flyr från fattigdom eller konflikter.

Engelska kanalen är 30 km bred vid den smalaste punkten. Överbelastade uppblåsbara joller transporterar invandrare över världens mest trafikerade sjöfart. Enligt brittiska och franska underrättelser organiserar mänskliga smugglernätverk överfarterna. De tar ut cirka $ 3000 per person.

Invandring till Storbritannien

Frankrike har skickat ut polis till kusten för att förhindra illegal invandring. Men kusten är för stor för att de ska kunna stoppa alla avgångar. Internationell lag kräver att invandrare förs till land när de har kommit in i brittiska vatten.

Förra månaden passerade 430 personer gränsen på en dag. Totalen för 2021 uppgår till cirka 8500. Denna data sammanställd från statlig statistik och kommer från PA Media (tidigare Press Association). Detta antal är mycket högre än totalen för 2020, där 8 461 personer gjorde havet passerar över hela året.

Priti Patel pratar om att stoppa invandringen

Inrikesminister, Priti Patel, uttalade i parlamentet att regeringen skulle vidta åtgärder mot invandring. Hon talade om människohandel, smugglare och kriminella gäng som använder vårt asylsystem för att få in invandrare.

Dessutom sa hon att antalet invandrare som försöker ta sig över från Frankrike har ökat betydligt.

Kritiker säger att denna nivå av invandring till landet inte är ovanlig. Bridget Chapman, volontär från Kent Refuge Action Network, stöder invandrare som passerar kanalen. Chapman förklarade för VOA att även om det finns en illusion av fler människor som passerar kanalen, är de faktiska siffrorna faktiskt nere. Det är helt enkelt att sättet de kommer på har förändrats. Den brittiska regeringen använde miljoner för att befästa Calais hamn (i Frankrike), vilket gör det svårare för människor att komma fram med lastbil. Folk har bytt till mindre båtar. Det spelar ingen roll om du korsar kanalen med små båtar, i en kylbil eller genom att hålla fast vid en HGV -axel, det är farligt.

Ett uttalande gavs om hur viktigt det är att alla har rätt att söka asyl i vilket land som helst. Det krävs en bättre lösning på detta problem så att ingen känner att de måste riskera sina liv. Chapman sa att det finns sätt att göra detta, inklusive att öka antalet flyktingar som accepteras via vidarebosättningsvägar och möjligheten till ett humanitärt visum som gör det möjligt för asylsökande att passera kanalen på ett regelbundet, säkert sätt.

Controversy with Royal National Lifeboat Institution

Tvisten har utbrott om Storbritanniens välkända sjöräddningsorganisation Royal National Lifeboat Institution (RNLI). Kritiker hävdar att välgörenhetsorganisationen tillhandahåller en ”taxi” -tjänst till Storbritannien. RNLI har försvarat deras handlingar.

”När vi sjösätter livbåtar arbetar vi enligt internationell sjölag. Detta säger att vi är tillåtna och skyldiga att ta oss in i alla vatten, oavsett om de är områden för sök-och-räddningsändamål. När det gäller att rädda dem som försöker för att korsa kanalen ifrågasätter vi inte deras motiv, var de befinner sig eller ens deras ursprung. ” I ett uttalande sa Mark Dowie, VD för RNLI att allt vi behöver är att hjälpa dem.

Enligt regeringen bör invandrare söka asyl i vilket land de besöker vid ankomsten. Den föreslagna lagstiftningen skulle göra dem som söker invandring i Storbritannien utanför den lagliga metoden till kriminella. De kan tjäna upp till fyra år bakom galler för brottet.

Förra veckan fördömde en kommitté av brittiska lagstiftare de förhållanden under vilka nyanlända invandrare bodde i Dover. Under ett besök på en invandring mottagning såg vi kvinnor med mycket små barn och spädbarn som sov på tunna madrasser på ett golv.

Bridget Chapman från Kent Refugee Action Network sa att vedergällning inte kommer att avskräcka invandrare.

Invandring politiken bryter mot internationell lag?

Det är ett brott mot internationell lag. Enligt Genèvekonventionen har människor rätt att söka asyl i vilket land de än väljer. Det är mycket straffbart. Det är som att människor tvingas lyssna på tuffa konversationer för att inte få Storbritannien att verka välkomnande. Hon sa att det inte kommer att hindra folk från att komma till Storbritannien

Storbritannien har också gett Frankrike 75 miljoner dollar för att stärka polisarbetet längs den franska kusten för att fånga invandrare. Detta är utöver de 39 miljoner dollar som det donerade förra året.

Frankrike begärde att Europeiska unionen skulle utföra spaningsflyg ovanför Engelska kanalen.

Kategorier
Uncategorized

Späckhuggare orsakar småbåtförbud utanför Spaniens kust

Spanien har instruerat småbåtar att undvika en sträcka av sin södra kust efter rapporter om över 50 möten med några stökiga späckhuggare. Myndigheter måste bogsera båtar till land i upp till 25 av dessa fall. Spanien har infört ett två veckors förbud för fartyg som är 15 meter eller mindre från att segla nära kusten mellan Cape Trafalgar och Barbate, en liten kuststad.

Späckhuggare

Det här är inte första gången som Spaniens ministerium har tagit sig an en rad ovanliga späckhuggare möten. Ett förbud från förra året gällde ett område flera hundra mil norrut. Ministeriet uppgav att beslutet togs efter att späckhuggare var inblandade i flera incidenter utanför Galiciens kust; varav majoriteten involverade segelbåtar. Det exakta antalet berörda båtar släpptes inte av myndigheterna. Dessa möten har forskare förbryllat.

Ministeriet sade i ett uttalande att de har riktat den senaste ordern för att förhindra ytterligare incidenter med späckhuggare. Det har förekommit 56 späckhuggare interaktioner med små segelbåtar sedan den 27 mars. Ibland har dessa uppmanare orsakat roderfel.

Efter tre späckhuggare möten i området inom fem minuter utfärdade ministeriet order om att ge området en bredare kaj. Enligt Spaniens sjöräddningsbyrå fick två av fartygen skada på deras roder. De var tvungna att bogseras till hamnen.

I juli och augusti förra året började rapporter uppstå om möten mellan mycket intelligenta valar och sjömän längs Portugals och Spaniens kuster.

Orsakerna till incidenterna med späckhuggare är fortfarande oklara

Forskare har inte kunnat förklara det ovanliga beteendet, vissa beskriver det som ”väldigt konstigt”. Ezequiel Andreu, en valforskare, förklarade i januari förra året hur märkliga dessa händelser är. Han fortsatte med att säga att han inte tror att det var attacker. Vid beskrivningen av mötena var forskare försiktiga eftersom redovisningarna inte hade kommit från professionella forskare.

När späckhuggarna lever vid en större sjöfartsväg upplever de ofta stor stress. Många forskare har talat om de onaturliga förhållanden som de hotade djuren lever i. Befolkningen har minskat till 50 personer av matbrist, föroreningar och skador.

En marinbiolog spekulerade i att mötena började när sjötrafiken ökade. Detta följde på minskningen av buller under ett par månader på grund av pandemin och att späckhuggare hade börjat bebor dessa nu tystare områden. De spekulerade i att späckhuggarna kunde uttrycka ilska när fiske, valskådning och snabba färjor återvände till vattnet.

Andra tror att ett antal bråkiga späckhuggare som spelar lite för grova har orsakat mötena. ”Vi är inte deras naturliga byte”, sa Bruno Diaz, biolog vid det lokala Bottlenose Dolphin Research Institute, till Associated Press förra året. ”De har kul – och kanske har dessa späckhuggare roligt och orsakar skada.”

En arbetsgrupp av portugisiska och spanska experter rapporterade att de hittade tre späckhuggare involverade i 61% av incidenterna. De spekulerar i att det ovanliga beteendet kan relateras till aversiva incidenter mellan späckhuggare och båtar. Även om de uppgav att det inte finns några bevis som stöder eller motsätter sig detta påstående.